Συχνές Ερωτήσεις για την ΕΔΠΠΙ
1. Πώς συστήθηκε η Επιτροπή, ποιος ο στόχος της και ποιοι την απαρτίζουν;
Η Επιτροπή για τη Γνωστοποίηση Διαδικτυακής Προσβολής Δικαιωμάτων Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων (ΕΔΠΠΙ) συστάθηκε με τον ν. 4481/2017, με τον οποίον εισήχθη το άρθρο 66Ε στον ν. 2121/1993. Σύμφωνα με τη διάταξη αυτή, και των κατ’ εξουσιοδότηση αυτής Υπουργικών Αποφάσεων, η ΕΔΠΠΙ αποτελεί διοικητική αρχή, στην οποία μπορούν να απευθυνθούν οι δικαιούχοι δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας ή/και συγγενικών δικαιωμάτων σύμφωνα με τις νομοθετικώς προβλεπόμενες προϋποθέσεις, αξιοποιώντας έναν εξωδικαστικό μηχανισμό, προκειμένου για την άμεση και αποτελεσματική παύση και αποτροπή της προσβολής των δικαιωμάτων τους στο ψηφιακό περιβάλλον. Επίσης, στη διαδικασία της παρ. 10Α του άρθρου 66Ε αναφορικά με την αποτροπή επικείμενης προσβολής (live – blocking), αίτηση μπορεί να υποβάλλει στην ΕΔΠΠΙ και ο διοργανωτής αθλητικών εκδηλώσεων αναφορικά με ενδεχόμενη παραβίαση των δικαιωμάτων του, όπως αυτά προβλέπονται στην αθλητική νομοθεσία, και συγκεκριμένα στις παρ. 1 και 2 του άρθρου 84 και την παρ. 2 του άρθρου 84Α του ν. 2725/1999 (Α΄ 121). Ο στόχος και ο ρόλος της ΕΔΠΠΙ είναι η ταχεία έκδοση ειδικών αποφάσεων/διαταγών είτε αφαίρεσης παράνομου περιεχομένου είτε διακοπής πρόσβασης, οι οποίες αφορούν σε προστατευόμενα από την πνευματική ιδιοκτησία έργα και άλλα αντικείμενα προστασίας, ενώ ειδικές διαδικασίες (live blocking) προβλέπονται για τα γεγονότα εθνικής ή διεθνούς τηλεθέασης που μεταδίδονται ταυτόχρονα με τη διενέργειά τους (αθλητικά και πολιτιστικά γεγονότα (live events)), καθώς και για τα οπτικοακουστικά έργα σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παρ. 10Α του άρθρου 66Ε ν. 2121/1993 και τη σχετική ΚΥΑ (400772 (ΦΕΚ B’ 5186/30.09.2025) (βλ. περισσότερα σε «Νομοθεσία»).
Η Επιτροπή είναι τριμελής και συγκροτείται από:
- τον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ)
- έναν εκπρόσωπο της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (Ε.Ε.Τ.Τ.)
- έναν εκπρόσωπο της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ)
Τα μέλη της Επιτροπής διορίζονται με απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού ως προς τη σύσταση και τη συγκρότησή της (βλ. περισσότερα σε «Νομοθεσία»).
2. Τί μπορεί να επιτύχει κανείς μέσω της Επιτροπής;
Η διαδικασία ενώπιον της Επιτροπής συνιστά διοικητικής φύσεως διαδικασία, σε αντιδιαστολή με την προσφυγή ενώπιον των δικαστηρίων, η οποία εντός σύντομου χρονικού διαστήματος (κατ’ ανώτατο όριο εντός 60 ημερών για τη βασική διαδικασία της παρ. 4 του άρθρου 66Ε και εντός 15 ημερών για τη διαδικασία live – blocking της παρ. 10Α) επιτρέπει σε κάθε αιτούντα που προσφεύγει ενώπιόν της σε σχέση με την παράνομη διάθεση έργων του ή άλλων αντικειμένων προστασίας ή αθλητικών ή πολιτιστικών εκδηλώσεων στο διαδίκτυο να επιτύχει (εάν η αίτησή του υποβάλλεται παραδεκτώς και πληρούνται οι προϋποθέσεις του νόμου) την άμεση απομάκρυνση ή τη διακοπή πρόσβασης ανάλογα με τις περιστάσεις και χωρίς να στερείται του δικαιώματός του προσφυγής στα δικαστήρια. Εάν ωστόσο προσφύγει στα δικαστήρια πριν την υποβολή αίτησης στην Επιτροπή ή κατά τη διάρκεια εξέτασης της υπόθεσής του από την Επιτροπή, η αίτησή του τίθεται στο αρχείο.
3. Ποιος μπορεί να υποβάλλει αίτηση προς την Επιτροπή;
Οποιοσδήποτε του οποίου τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας ή τα συγγενικά δικαιώματα προσβάλλονται στο διαδίκτυο (π.χ. δημιουργοί, ερμηνευτές-καλλιτέχνες, εκδότες, ραδιοτηλεοπτικοί οργανισμοί, οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης ή οργανισμοί συλλογικής προστασίας για τους δικαιούχους που εκπροσωπούν κ.ο.κ.), καθώς και ο καθολικός ή ο ειδικός διάδοχος αυτού. Επίσης, στη διαδικασία της παρ. 10Α εντάχθηκαν ρητά ως αιτούντες και οι διοργανωτές αθλητικών εκδηλώσεων. Οι διοργανωτές δεν έχουν πνευματικό ή συγγενικό δικαίωμα βάσει του ν. 2121/1993. Ωστόσο, μπορούν να απευθυνθούν και αυτοί στην Επιτροπή στην περίπτωση που επίκειται στο διαδίκτυο μεγάλης κλίμακας προσβολή των δικαιωμάτων τους που προβλέπονται στην αθλητική νομοθεσία, και συγκεκριμένα στις παρ. 1 και 2 του άρθρου 84 και την παρ. 2 του άρθρου 84Α του ν. 2725/1999 (Α΄ 121).
Επίσης, οι δικαιούχοι μπορούν να υποβάλουν αίτηση σε περίπτωση προσβολής δικαιώματος πνευματικής ιδιοκτησίας ή/και του συγγενικού δικαιώματος, με την προσφορά προϊόντων ή υπηρεσιών στο διαδίκτυο, είτε μέσω διαφήμισης είτε μέσω προώθησης.
4. Σε ποιες περιπτώσεις μπορεί κάποιος να προσφύγει στην Επιτροπή;
Οι δικαιούχοι μπορούν να υποβάλλουν αίτηση στην Επιτροπή σε κάθε περίπτωση προσβολής δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας ή/και συγγενικών δικαιωμάτων στο διαδίκτυο υπό τον όρο της πλήρωσης των προϋποθέσεων που προβλέπονται στο άρθρο 66Ε του ν. 2121/1993.
Για τη διαδικασία της παρ. 4 θα πρέπει η προσβολή να έχει λάβει ήδη χώρα, ενώ στη διαδικασία της παρ. 10Α αποτρέπεται επικείμενη και μεγάλης κλίμακας προσβολή. Στην τελευταία αυτή διαδικασία, εφόσον πληρούνται σωρευτικά οι προϋποθέσεις της συγκεκριμένης διάταξης, μπορούν να υποβάλουν αίτηση στην Επιτροπή και οι διοργανωτές αθλητικών εκδηλώσεων εφόσον διατηρούν τα δικαιώματα των οποίων επικαλούνται την επικείμενη προσβολή. Ωστόσο, η διαδικασία αυτή δεν εφαρμόζεται σε προσβολές δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας ή/και συγγενικών δικαιωμάτων, ή των δικαιωμάτων των διοργανωτών αθλητικών εκδηλώσεων που τελούνται ή που μπορεί να λάβουν χώρα από τελικούς χρήστες. Επιπροσθέτως, οι δικαιούχοι μπορεί να απευθυνθούν στην Επιτροπή για την έκδοση συμπληρωματικής πράξης σύμφωνα με την υποπαράγραφο 9 της παρ. 10Α, δηλαδή εάν μετά την έκδοση της απόφασης της Επιτροπής και την εκτέλεσή της, υφίσταται παραβίαση ή απειλείται με οποιονδήποτε τεχνικό τρόπο επανάληψη της προσβολής του περιεχομένου, στο οποίο αυτή αφορά. Ακόμη, οι δικαιούχοι μπορούν να υποβάλλουν αίτηση στην Επιτροπή στις περιπτώσεις, κατά τις οποίες επίκειται προσβολή δικαιωμάτων σε μεγάλη κλίμακα αναφορικά με γεγονότα εθνικής ή διεθνούς τηλεθέασης που πρόκειται να μεταδοθούν ταυτόχρονα με τη διενέργειά τους (live events) (παράγραφος 10Α), δηλαδή αναφορικά με αθλητικά γεγονότα και πολιτιστικές εκδηλώσεις. Επίσης, η διαδικασία αυτή αφορά και σε οπτικοακουστικά έργα, και συγκεκριμένα όταν πρόκειται να μεταδοθούν ή να παρουσιασθούν ή να καταστούν προσιτά στο κοινό, όπου και όταν αυτό επιλέγει (on demand) σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται ειδικότερα στην ΚΥΑ 400772 (ΦΕΚ B’ 5186/30.09.2025).
Ακόμη, η Επιτροπή μπορεί να επιληφθεί -έπειτα από την υποβολή σχετικής αίτησης- στην περίπτωση παραβίασης προηγούμενης απόφασής της, καθώς και στην περίπτωση της επανάληψης της προσβολής των δικαιωμάτων επί του περιεχομένου, στο οποίο αυτή αφορούσε. Εδώ, η Επιτροπή εκδίδει συμπληρωματική σχετική πράξη, εφόσον από τα υποβληθέντα στοιχεία -συμπληρωματικά στοιχεία εκ μέρους του δικαιούχου, τα οποία υποβάλλονται χωρίς την καταβολή νέου τέλους εξέτασης της υπόθεσης-, πιθανολογούνται τα παραπάνω (10(Α)(2)(β)).
Τέλος, στη διαδικασία της παρ. 10Α ο δικαιούχος μπορεί να απευθυνθεί στην αρμόδια υπηρεσία επιφυλακής της Ε.Ε.Τ.Τ., ώστε να εκδοθεί εντολή διακοπής πρόσβασης στην περίπτωση μεταφοράς της παράνομης μετάδοσης ή παρουσίασης ή κατ’ αίτηση διάθεσης στο κοινό έργων ή αντικειμένων προστασίας ή αθλητικών ή πολιτιστικών γεγονότων/εκδηλώσεων σε άλλους εντοπιστές πόρων (URLs), και ιδίως σε άλλες διευθύνσεις διαδικτυακού πρωτοκόλλου (IP addresses) ή/και ονόματα χώρου (domain names), τα οποία περιλαμβάνονται σε προηγούμενη απόφαση της Επιτροπής.
Ακόμη, οι δικαιούχοι μπορούν να υποβάλλουν αίτηση στην Επιτροπή στις περιπτώσεις κατά τις οποίες επίκειται προσβολή δικαιωμάτων σε μεγάλη κλίμακα αναφορικά με γεγονότα εθνικής ή διεθνούς τηλεθέασης που πρόκειται να μεταδοθούν ταυτόχρονα με τη διενέργειά τους (live events) (παράγραφος 10Α), δηλαδή αναφορικά με αθλητικά γεγονότα και πολιτιστικές εκδηλώσεις. Επίσης, η διαδικασία αυτή αφορά και σε οπτικοακουστικά έργα, και συγκεκριμένα όταν πρόκειται να μεταδοθούν ή να παρουσιασθούν ή να καταστούν προσιτά στο κοινό, όπου και όταν αυτό επιλέγει (on demand) σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται ειδικότερα στην ΚΥΑ 400772 (ΦΕΚ B’ 5186/30.09.2025).
Για την περίπτωση αυτή, εφόσον εκδόθηκε εντολή από την παραπάνω υπηρεσία και ο δικαιούχος επιθυμεί να διατηρηθεί η ισχύς της, θα πρέπει να υποβάλλει αίτημα προς την Επιτροπή εντός πέντε εργάσιμων ημερών από την έκδοσή της, και να καταβάλλει το σχετικά προβλεπόμενο τέλος. Η Επιτροπή, μετά από εισήγηση της Ε.Ε.Τ.Τ. και λαμβάνοντας υπόψη ιδίως τα στοιχεία που έχουν υποβληθεί από τον δικαιούχο και την εντολή της αρμόδιας υπηρεσίας της Ε.Ε.Τ.Τ., εκδίδει συμπληρωματική πράξη επί της αρχικής της απόφασης.
5. Υπάρχουν προαπαιτούμενα για να προσφύγει κάποιος στην Επιτροπή;
- Προκαταβολή του τέλους εξέτασης της υπόθεσης ανά περίπτωση.
- Χρήση της προδιατυπωμένης αίτησης.
- Χρήση του προδιατυπωμένου αρχείου Excel requests.xlsx.
- Επισύναψη κάθε εγγράφου που αναφέρεται στην αίτηση ως υποχρεωτικό, καθώς και κάθε άλλου στοιχείου πρόσφορου για την απόδειξη του δικαιώματος και της ενεργητικής νομιμοποίησης, καθώς και αρχείων απόδειξης της προσβολής που έχει συντελεστεί ή που επίκειται στο διαδίκτυο (ενδεικτικά απεικονίσεις οθόνης και άλλα).
- Για τη διαδικασία της παρ. 4, προηγούμενη χρήση τυχόν αντίστοιχης διαδικασίας ειδοποίησης και απόσυρσης (notice & take down), η οποία, ενώ έχει ολοκληρωθεί εντός εύλογου χρόνου, δεν έχει τελεσφορήσει.
6. Ποια είναι τα τέλη εξέτασης της υπόθεσης;
Το τέλος εξέτασης διακρίνεται ως εξής:
Α. Για την υποβολή αίτησης στο πλαίσιο της διαδικασίας της παρ. 4 του άρθρου 66Ε ν. 2121/1993, τα τέλη, βάσει της σχετικής ΚΥΑ, διαμορφώνονται ως εξής:
- 300 ευρώ, για 1 όνομα τομέα (domain name)
- 500 ευρώ, για 2 έως 5 ονόματα τομέα
- 700 ευρώ, για 6 έως 10 ονόματα τομέα
- 1.000 ευρώ, για 11 έως 50 ονόματα τομέα
- 1.000 ευρώ, εφόσον η αίτηση αφορά σε διακοπή πρόσβασης σε διευθύνσεις διαδικτυακού πρωτοκόλλου (IP addresses), οι οποίες χρησιμοποιούνται για τη μετάδοση περιεχομένου με ρευμάτωση δεδομένων συνεχούς ροής. Κάθε τέτοια αίτηση δεν μπορεί να αφορά σε περισσότερες από πενήντα (50) διευθύνσεις διαδικτυακού πρωτοκόλλου.
Οι παραπάνω τιμές δεν περιλαμβάνουν ΦΠΑ.
Β. Για την υποβολή αίτησης στο πλαίσιο της διαδικασίας της παρ. 10Α του άρθρου 66Ε ν. 2121/1993, τα τέλη, βάσει της σχετικής ΚΥΑ, διαμορφώνονται ως εξής:
- 400 ευρώ, εφόσον η αίτηση περιλαμβάνει 1 όνομα χώρου (domain name) ή 1 διεύθυνση διαδικτυακού πρωτοκόλλου (IP address) ή 1 ενιαίο εντοπιστή πόρων (URL).
- 700 ευρώ, εφόσον η αίτηση περιλαμβάνει από 2 έως 5 URLs ή domain names ή IP addresses
- 1.200 ευρώ, εφόσον η αίτηση περιλαμβάνει από 6 έως 10 URLs ή domain names ή IP addresses
- 1.500 ευρώ, εφόσον η αίτηση περιλαμβάνει από 11 έως 50 URLs ή domain names ή IP addresses
- 1.500 ευρώ, εφόσον η αίτηση αφορά σε διακοπή πρόσβασης σε IP addresses, οι οποίες χρησιμοποιούνται για τη μετάδοση περιεχομένου με ρευμάτωση δεδομένων συνεχούς ροής (live-streaming).
Επισημαίνεται ότι κάθε τέτοια αίτηση δεν μπορεί να αφορά σε περισσότερα από 50 URLs ή domain names ή IP addresses αθροιστικά.
- 7.000 ευρώ στην περίπτωση που ζητείται η διακοπή πρόσβασης μέγιστης διάρκειας 12 μηνών.
Γ. Για την έκδοση συμπληρωματικής πράξης διατήρησης της ισχύος της εντολής της υπηρεσίας επιφυλακής της Ε.Ε.Τ.Τ., και για την εξέταση της σχετικής αίτησης της περ. ε) της υποπαρ. 2 της παρ. 10A του άρθρου 66Ε του ν. 2121/1993 σύμφωνα με τα παραπάνω:
- 300 ευρώ
Τα παραπάνω ποσά δεν περιλαμβάνουν ΦΠΑ.
Σε όλες τις περιπτώσεις, το τέλος προκαταβάλλεται, και θα πρέπει να αποσταλεί στην Επιτροπή το σχετικό παραστατικό καταβολής του στην Εθνική Τράπεζα (κωδικός SWIFT (ΒIC) ETHNGRAA), σε πίστωση του λογαριασμού του ΟΠΙ με IBAN GR8101101510000015129605323.
7. Ποιες οι συνέπειες μη συμμόρφωσης σε απόφαση της Επιτροπής;
Με απόφαση της Επιτροπής, μπορεί να επιβληθεί πρόστιμο 500 – 1000 ευρώ για κάθε ημέρα μη συμμόρφωσης.
8. Προβλέπεται δυνατότητα προσφυγής κατά των αποφάσεων της Επιτροπής;
Ναι.
- Κατά των αποφάσεων της ΕΔΠΠΙ, των παρ. 4 και 9 του άρθρου 66Ε μπορεί να ασκηθεί προσφυγή ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών εντός προθεσμίας 60 ημερών από τη γνωστοποίησή τους.
Τόσο η προθεσμία για την άσκηση της προσφυγής όσο και η άσκησή της δεν αναστέλλουν την εκτέλεση της απόφασης της Επιτροπής.
Κατά της απόφασης του Διοικητικού Εφετείου, χωρεί αίτηση αναίρεσης ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις.
- Για τις αποφάσεις της παρ. 10Α, προβλέπεται ότι, που αναφέρονται στην απόφαση της Επιτροπής, μπορούν να προσφύγουν κατ’ αυτής ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών εντός 10 ημερών από την γνωστοποίηση της απόφασης προς αυτούς.
Η προθεσμία για την άσκηση της προσφυγής και η άσκησή της δεν αναστέλλουν την εκτέλεση της απόφασης της Επιτροπής.
Σε περίπτωση μη άσκησης προσφυγής εντός της παραπάνω προθεσμίας ή σε περίπτωση δικαστικής απόρριψης αυτής, η διακοπή της πρόσβασης που διατάχθηκε με την απόφαση της Επιτροπής καθίσταται αμετάκλητη.
Σε περίπτωση ευδοκίμησης της προσφυγής λόγω διαπίστωσης εκ μέρους του Δικαστηρίου ότι δεν συνέτρεχαν οι προϋποθέσεις που προβλέπονται στην ειδική αυτή διαδικασία (live blocking), ο δικαιούχος που αιτήθηκε την έκδοση της απόφασης της Επιτροπής, οφείλει αποζημίωση προς τον διαχειριστή ή ιδιοκτήτη των ονομάτων χώρου ή των διευθύνσεων διαδικτυακού πρωτοκόλλου που άσκησε την προσφυγή, και που εθίγη από την απόφαση της Επιτροπής.
